Zprávy za rok 2001
ZPRÁVA ZE SLUŽEBNÍ CESTY
MÍSTO URČENÍ: |
NATIONAL LIBRARY OF SLOVENIA /
SLOVINSKÁ NÁRODNÍ KNIHOVNA |
CÍL CESTY: |
účast na konferenci 7th International Conference for Interlending
and Document Supply, 1-5 October 2001, Ljubljana |
DOBA CESTY: |
30. září - 6. října 2001 (včetně dopravy) |
ÚČASTNÍCI: |
Mgr. Jindřiška Pospíšilová, vedoucí Oddělení referenčních a meziknihovních služeb |
DOPRAVA: |
vlakem |
UBYTOVÁNÍ: |
reciproční pobyt + placený pobyt - hotel Při Mraku |
PROGRAM: |
viz příloha |
Program konference byl rozvržený do samostatných obsahově rozdělených sekcí, kde jednotlivá témata byla
pojímána z různých hledisek a na základě konkrétních zkušeností dané instituce, popř. regionu.
Rozpis sekcí během jednotlivých dnů, mimo tyto sekce se konaly další specializované akce - workshops:
Sessions:
2.10.
Co-operating for effective access
Looking to the future
Unmediated ILL
3.10.
ILL in new and emerging democracies
Monographs
4.10.
ILL Projects
Practical issues
National systems
5.10.
Consortia
Workshops:
4.10.
OCLC introduces new Web interface for ILL - basic information
Program byl bohužel v některých dnech paralelní a někdy i rozmístěný do více budov, takže některé
zajímavé prezentace jsem nemohla navštívit. Svůj výběr jsem zaměřila především na ty přednášky, které
mohou být inspirací či poučením pro rozvoj meziknihovních služeb v NK ČR či celé ČR.
Po stránce terminologické je třeba uvést, že pojem meziknihovní služby a dodávání dokumentů byl užívaný
v podstatě v rovnocenném významu, i když frekvence termínu dodávání dokumentů byla větší.
Sborník z konference s plnými texty jednotlivých přednášek nebyl vydaný, každý účastník dostal seznam
příspěvků s krátkou anotací (tento sborníček je k dispozici pro zájemce v ORMS NK ČR).
Workshop:
OCLC
Seminář byl věnovaný představení nového uživatelského rozhraní modulu ILL. NK ČR zatím tento modul
využívá ve staré verzi, což nám umožňuje online objednávání, účtování - systém depozitu (velmi výhodné,
neboť v případě depozitního konta většina knihoven účtuje menší částky). Toto nové rozhraní pro modul
ILL by mělo být dáno k dispozici knihovnám spolupracujícím v OCLC během 1 měsíce, jedná se o
administrativní a objednávací modul navázaný na souborné katalogu dostupné přes OCLC FirstSearch -
WorlCat, UnionList, který bude nyní k dispozici přes www. Současná praxe se provádí modulem ILL
přes Telnet. Nové rozhraní modulu ILL přispěje také k většímu komfortu pro uživatele, je jednodušší,
což se jistě stane základem pro další rozšíření modulu i do ostatních knihoven.
Na semináři zazněly pouze základní informace a byla předvedena celková funkčnost systému. OCLC
organizuje speciální seminář k této problematice, pro naše oddělení by bylo jistě velmi potřebné ho
navštívit především z ekonomických důvodů, neboť doba strávená v tomto modulu se platí a rychlá a
efektivní práce je předpokladem používání.
Materiály, které jsem získala, byly předány na Oddělení referenčních a meziknihovních služeb, konkrétně
do úseku mezinárodní meziknihovní služby, k prostudování včetně kontaktu na odpovědného pracovníka k
zodpovězení případných dalších otázek (školitel: Mr. Stuart Hunt).
Pro budoucí rozvoj a zkvalitnění meziknihovních služeb bylo také velmi zajímavé vystoupení další
zástupkyně OCLC - Ms. Janet Lees - Managing Director - OCLC Europe, the Middle East and Africa ,
která hovořila o myšlence a návrhu realizace tohoto sdružení vytvořit evropský souborný katalog (EUCAT),
na kterém v současné době s OCLC Europe spolupracují některé knihovny z Holandska a knihovna v Pise
(Itálie). Princip jeho budování je navržený stejně jako u zdroje - báze WorlCat (souborný katalog OCLC,
obsahuje 80 milionů záznamů lokací), která je dostupná nyní krajským knihovnám, MZK a NKČR v rámci
přístupu OCLC FisrtSearch. Popisovaný souborný katalog je prozatím ve vývojové fázi, spolupráce
začala v tomto roce, ale po naplnění katalogu a jeho vystavení a zpřístupnění se stane cenným zdrojem
v rámci evropské spolupráce pro oblast tuto služeb.
Příspěvky
Nelze podrobně rozebírat všechny vyslechnuté přednášky, které více či méně splnily můj záměr - načerpat
nové poznatky. Spíše se soustředím na ta vystoupení, která mě nejvíce zaujala a stala se přínosem v
mé práci..
V prvé řadě bych chtěla zdůraznit, že všemi přednáškami se nesla myšlenka spolupráce v daném regionu,
státu, všichni přednášející ve svých příspěvcích tuto skutečnost nejen uvedli, ale také vyzvedli jako
základ úspěšného rozvoje meziknihovních služeb. Při zamyšlení nad tím, zda spolupráce u nás je také
ústřední ideou všech kroků a činností v této oblasti, musím na základě svých zkušeností (především z
oblasti služeb uživatelům) konstatovat, že nikoliv.
Další velmi významným bodem ve všech přednáškách bylo systematické budování souborného katalogu jako
základu pro úspěšný rozvoj meziknihovních služeb založených v představených regionálních systémech na
dodávání dokumentů elektronickou cestou (např. italský systém - Ms. Silvana Mangiaracina, jihoafrická
spolupráce - Ms. Jenny Raubenheimer, GAELIC consortium - Ms. Heidi Visser). Tato spolupráce je většinou
založena na dobrovolné, ale přesto výhodné spolupráci zúčastněných knihoven, které v rámci systému své
služby poskytují na základě reciprocity, znamená to například, že si mezi sebou neúčtují nebo pouze
některé nadstandardní služby. Většina používaných systémů umožňuje knihovnám využívat i administrativní
a statistické moduly, což spolupráci nejen zefektivňuje po stránce komunikační - stejné systémy =
jednodušší komunikace, ale také pomáhá knihovnám zefektivnit vnitřní uspořádání a návaznost služeb
(workflows). Prezentovány byly souborné katalogy budované na principu centralizace (British Library),
ale i katalogy využívající nové technologie ve smyslu virtuálního souborného katalogu. Oba přístupy mají
své výhody i nevýhody, země s dlouhou tradicí budování a zpřístupňování preferují centrální přístup.
Souborný katalog byl ústředním tématem mnoha příspěvků (např. Ms. Éva Kürti - National Library of
Hungary, Mr. Terry L. Weech - University of Illinois). Mr. Weech popsal situaci ve státě Illinois
před 20-ti lety, kdy byl k dispozici pouze jeden souborný katalog budovaný na základě konsorcia 18ti
regionálních knihoven a služby navázanými na tento katalog, a porovnal ji se situací současnou, kdy
existují sice 3 souborné katalogy pro daný region, ale dostupnost služeb pro uživatele se zhoršila -
jeden souborný katalog pro region byl větším přínosem a komfortem pro koncového uživatele.
Není tento závěr určitým poučením pro nás? V ČR existuje 11 souborných katalogů, které jsou budované na
oborovém či regionálním principu. Není toto množství pro tak "malou" zemi (porovnání se světem) luxusem,
který není přínosem ani pro knihovníky, ale ani především pro koncového uživatele? Funkci "ústředního
souborného katalogu ČR" by měl nejspíše plnit Souborný katalog CASLIN, ale dle mého názoru neplní. Na
letošní konferenci Knihovny současnosti v Seči zazněl příspěvek ing. Brožka o souborných katalozích,
kde podle článku v časopise Ikaros - říjen 2001 (http://ikaros.ff.cuni.cz/) byla prezentována
myšlenka, že počet souborných katalogů u nás není třeba snižovat, ale spíše zkvalitnit. Nejsem proti
existenci oborových či regionálních katalogů, pokud obsah všech katalogů bude součástí jednoho
souborného katalogu pro ČR nebo bude zajištěný nějaký mechanizmus (např. MetaLib), který umožní
uživateli použití jednoho vyhledávacího formuláře pro vybrané databáze. Ale současný stav
"roztříštěnosti" informačních zdrojů pro meziknihovní služby není dobrý pro nikoho.
Při poslechu jednotlivých přednášek o různých přístupech řešení meziknihovních služeb v různých státech
si posluchač více uvědomí situaci ve své zemi. Je třeba říci, že naše fondy - knihoven v ČR jsou
pro zahraničního uživatele atraktivní sbírkou do poloviny 20. století, především z domácí produkce
německy psanou literaturou. Naše fondy zahraničních dokumentů nemohou konkurovat sbírkám velkých
knihoven (např. British Library v Boston Spa, skandinávským zemím) a to nejen svým rozsahem
(komplexností sbírky), ale i stupněm zpřístupnění (informační aparát) a dostupností a také kvalitou
služeb. Je jistě obtížné srovnávat, přebírat či aplikovat kompletní ILL systémy, podmínky zahraničních
knihoven jsou nesrovnatelné a ať západních či dalších středo- či východoevropských zemí (finanční
prostředky, legislativa, povinný výtisk - např. ve Slovinsku, Estonsku knihovny dostávají větší počty
povinných výtisků - Slovinsko nyní 22, ale připravují změnu a předpokládají nižší číslo - cca 15).
Česká republika nezaostává za "rozvinutějšími" zeměmi po stránce dostupnosti služeb pro uživatele,
přístupů do on line plnotextových zdrojů - ba naopak některé země předstihuje, ale zaostává především
v efektivnější spolupráci knihoven, úplnosti informačního aparátu o našich fondech a v kvalitě a
rychlosti služeb bráno z celkového hlediska.
Z hlediska IFLA koordinace ILL služeb ve světovém měřítku bylo uvedeno, že v rámci UAP (program všeobecné
dostupnosti publikací) mají národní centra (i ve spolupráci s dalšími knihovnami ) doporučeno připravit
pro zahraniční knihovny informační stránky o poskytování meziknihovních služeb v daném státě s
vysvětlením všech skutečností, které mohou tuto službu ovlivnit. ORMS NK ČR jako národní centrum
meziknihovních služeb takovou stránku již připravuje, v české a anglické verzi, která bude v počátcích
zaměřena na usnadnění orientace a realizování meziknihovních služeb zahraničních knihoven se zaměřením
na ty české knihovny, které poskytují mezinárodní meziknihovní služby.
Dalším důležitým faktorem je využívání všech doporučení IFLA k problematice ILL v jednotlivých státech,
např. doporučení pro využívání kódů odpovědí. Tyto kódy by měly překonat jazykovou bariéru mezi
jednotlivými zeměmi a zamezit nedopatřením, které vznikají z tohoto důvodu. Doporučení pro užívání
kódů v meziknihovní výpůjční službě bylo revidováno v dubnu letošního roku a tato verze je konečná,
podle sdělení Ms. Sary Gould (IFLA Office for International Lending). Český překlad revidované verze
je k dispozici od července letošního roku. Seznam kódů je součástí Metodických pokynů pro meziknihovní
služby v ČR ( sluz_mvs_metpokyny.htm ).
Ms. Sara Gould (IFLA Offices for UAP and International Lendin) ve svém vystoupení také hovořila o IFLA Voucher
Scheme, kdy "vouchers" se používají jako platidlo mezi knihovnami v mezinárodním měřítku, a o zájmu
knihoven využívat e-Voucher. Ovšem IFLA - sekce pro ILL nemá finanční prostředky na podporu tohoto
programu a vytvoření funkčního systému postaveném na principu uložených depozit jednotlivých knihoven.
Řešení IFLA vidí pouze v aktivním zapojení nějaké knihovny či instituce, i komerční povahy. Řada českých
knihoven je zapojena do IFLA Voucher Scheme a platí jimi zrealizované meziknihovní služby pro své
uživatele.
Na závěr jsem bych se chtěla podrobněji rozepsat a napsat několik svých připomínek k příspěvku, který mě
asi nejvíce zaujal.
Byl přednesený Mr. Tomem Ruthvenem - National Library of Australia a věnovaný studii, která byla
zpracována na základě analýzy provedené v roce 2000 ve více jak 100 australských knihovnách všech typů,
které spolupracují v rámci meziknihovních služeb. Studie mapovala rozsah cen, dobu vyřízení, četnost a
uživatelskou spokojenost s cílem vyvodit konkrétní doporučení a závěry ke zvýšení efektivity sdílení
zdrojů (tištěných i elektronických) v rámci celé Austrálie. Základním předpokladem vybudování
efektivního systému poskytování meziknihovních služeb je zajištění či prosazení mnohem více
liberálnější politiky pro tuto oblast, koordinace všech činností společně s vytvořením dohod o
spolupráci mezi jednotlivými knihovnami s cílem co nejvíce zefektivnit služby, ale i např.
minimalizovat platby mezi nimi.
Přijaté kroky k zefektivnění ILL systému v Austrálii:
- zajistit elektronické objednávání uživatelů - z kteréhokoliv místa možnost zadat objednávku
- zminimalizovat (zkrátit na minimum) čas mezi obdržením objednávky knihovnou ("domovskou" knihovnou uživatele) a jejím odesláním do dožádané knihovny
- vybudování kvalitního souborného katalogu
- využívání elektronického zasílání požadavků knihovnám
- stálá komunikace s uživatelem během vyřizování objednávky
- preferovat dodání elektronickou cestou - možnost FTP či jako přílohu e-mail - rozhoduje kvalita a
- rychlost dodání
(kopie - do 4 dní, knihy - prostřednictvím kurýrní služby)
Obecná doporučení ke zkvalitnění jakéhokoliv ILL systému v kterémkoliv regionu:
- minimalizovat ruční práci
- automatizovat procesy - elektronická komunikace
- neustále zkvalitňovat pracovníky meziknihovních služeb - školení, semináře, ...
- souborný katalog - velký (nejraději jeden) s holdingy a možností přímé objednávky
"Tell the world what you hold"
- diskuse o systému meziknihovních služeb, jeho zkvalitnění a o způsobech spolupráce
- informace o zpětné vazbě - spokojenosti uživatelů
Co dodat? Snad jen opětovné potvrzení potřeby kvalitního souborného katalogu, bez něhož není myslitelná
spolupráce v této oblasti. Jedině na základě informací zjištěných v souborném katalogu lze zefektivnit
a zkvalitnit meziknihovní služby, lze totiž přesně a cíleně zaslat objednávku uživatele do konkrétní
instituce, která dokument vlastní. Používání elektronické komunikace, myslím, není u nás problém
(viz. např. nová evidence knihoven v souvislosti s možností přímého objednávání z báze NK ČR - NKC pro
knihovny v ČR, kdy více jak 70 % knihoven uvedlo jako způsob komunikace e-mail). Knihovnám v ČR ale
chybí, podle mého názoru, zpětná vazba od uživatelů, víme vůbec, co naši uživatelé chtějí, potřebují,
požadují,.. a ovšem také, kolik jsou ochotni za poskytnutou službu zaplatit?
Konkrétní závěry pro ORMS:
- implementace nového rozhraní modulu ILL v OCLC v knihovnách, propagace a školení
- prověřit informace o nabízených systémech dodávání dokumentů - možnost zapojení (např. CINTI, italský projekt Biblio -Mime)
- zjistit možnost zadávání elektronické objednávky na meziknihovní služby pro registrované uživatele NK ČR - využití modulu ILL v ALEPH500
(nová verze bude k dispozici v červenci 2002)
- zpětná vazba uživatelů - zvážení možnosti průzkumu v rámci ČR
- vytvořit analýzu pracovních postupů s cílem minimalizace času při vyřizování objednávek
- příprava ILL stránky pro zahraniční knihovny - dokončení v souvislosti se získanými poznatky
Doplnění:
Přehled dosud uskutečněných konferencí pro oblast meziknihovních služeb pořádaných IFLA:
1988 - London - United Kingdom
1990 - London - United Kingdom
1993 - Budapest - Hungary
1995 - Calgary - Canada
1997 - Aarhus - Denmark
1999 - Pretoria - South Africa
2001 - Ljubljana - Slovenia
Podle kuloárních informací by se další konference měla konat v Austrálii v roce 2003. Mnoho účastníků
konference z mnoha zemí by přivítalo uspořádání takovéto konference i v Praze. Konference se společně
se mnou zúčastnila také kolegyně Jiřina Hanningerová ze Státní technické knihovny - vedoucí oddělení
meziknihovních služeb. Pokud bychom se rozhodli hostit některé z příštích setkání pracovníků
meziknihovních služeb, byla by jistě i z hlediska organizačního (na konferenci bylo cca 130 delegátů ze
34 zemí světa) žádoucí a nesporným přínosem spolupráce s touto knihovnou.
Zpracovala: Jindřiška Pospíšilová
25. října 2001
|